Oculus Rift

Oculus Rift, najbardziej znany hełm do rzeczywistości wirtualnej nowej generacji, wreszcie doczekał się oficjalnej daty premiery wersji komercyjnej. W przyszłym tygodniu mamy dostać szczegóły techniczne.

Historia okularów/hełmu Oculus Rift jest już krótka, ale bardzo barwna. W skrócie wygląda to tak.

Rok 2012 – Oculus pojawił się na Kickstarterze. Twórcy potrzebowali 250 000 dolarów, a udało im się zebrać 2,4 mln dolarów. Osoby, które wpłaciły 275 dolarów miały dostać wersję do złożenia samodzielnie, a za 300 dolarów i więcej miało się otrzymać pierwszą wersję developerską urządzenia i grę Doom 3 BFG. John Carmack ze studia id Software (twórcy Dooma) był jednym z pierwszy dużych nazwisk, które silnie wspierało Oculusa.

Pierwsza wersja Oculusa miała rozdzielczość 640 x 800 dla jednego oka i bazowała na ekranach LCD.

 

Marzec 2014 – wersja deweloperska Rift DK1 przestała być dostępna, a zastąpiła ją wersja DK2. Nowy Oculus miał wyświetlacz AMOLED wyjęty żywcem z komórki Samsung Galaxy Note 3 i podbijał rozdzielczość dla jednego oka do 960 x 1080 pikseli. Nowa wersja miała też niższe opóźnienie sygnału, rozpoznawanie położenia głowy i odczepiany kabel.

25 marca 2014 – Facebook kupił Oculus VR za skromne 400 mln dolarów w gotówce i 1,6 mld dolarów w akcjach firmy. Dodatkowe 300 mln dolarów twórcy Oculusa mieli dostać po osiągnięciu założonych celów biznesowych.

Oculus Rift 4

 

Wrzesień 2014 – podczas konferencji Oculus Connect w Los Angeles firma zaprezentowała kolejną wersję – Crescent Bay. Urządzenie było lżejsze i miało diody LED na obudowie służące do rozpoznawania położenia użytkownika.

6 maja 2015 – na oficjalnym blogu Oculus VR pojawił się wpis zapowiadający premierę komercyjnej wersji Oculus Rifta. Hełm trafi do sprzedaży w pierwszym kwartale 2016 roku. Zamówienia przedpremierowe na urządzenie ruszą w tym roku.

We wpisie pojawiły się dwa zdjęcia, ale są to tylko wizualizacje, które mogą, ale nie muszą być zgodne z tym, co trafi do sklepów. Pierwsze z nich jest na początku wpisu. Drugie poniżej.

Oculus Rift

Autorzy zapewniają też, że w przyszłym tygodniu podzielą się z nami pierwszymi informacjami technicznymi na temat ostatecznej wersji Oculus Rifta. Póki co możemy o nich tylko gdybać, ale wszystko wskazuje na to, że sprzedażowy Oculus będzie wykorzystywał ekrany OLED o rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli, pozwalał na śledzenie położenia głowy i ważył mniej niż 440 gramów. Hełm podłączymy do komputera za pomocą DVI, HDMI lub USB i pogramy na Windowsie, OS X lub Linuksie.

Podobno wersja konsumencka ma mieć również zintegrowane słuchawki wykorzystujące technologię HRTF (Head-related transfer function) symulująca dźwięk przestrzenny.

 

Tak więc rewolucja VR zacznie się w przyszłym roku. Podnieceni?