Brendan Iribe
Brendan Iribe, prezes Oculusa, rozmawiał z serwisem re/code o przyszłości hełmu dla rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift oraz kierunku w jakim idzie VR. Będzie ciekawie, ale i drogo.

Brendan nie podał żadnych konkretów dotyczących ceny samego Oculus Rifta, ale powiedział, że celem firmy jest stworzenie takiego systemu, by wraz z nowym komputerem kosztował on maksymalnie 1500 dolarów. To średnio optymistyczna i dość oględna wiadomość. Za około 5600 zł mamy kupić Oculus Rifta i komputer, który będzie w stanie „udźwignąć” VR w wysokiej jakości. Wysoka cena, ale nie mówi nam tak naprawdę nic o kosztach samego hełmu VR. Możliwości są dwie – albo Oculus będzie drogi, ale wydajny i ruszy nawet na słabszym komputerze albo nieco tańszy (chociaż i tak zapewne w okolicach 2000 zł), ale wymagający systemowo. Druga wersja jest bardziej prawdopodobna.

Oculus Rift

Niedługo takie zdawkowe informacje przestaną wystarczać. Oculus Rift w wersji komercyjnej nie ma jeszcze dokładnej daty premiery, ale wiadomo już, że ma to być pierwszy kwartał 2016. Czasu jest więc już niewiele.

Co nowego jeszcze usłyszeliśmy?

Podczas targów E3 2015 (16-18 czerwca) Oculus zaprezentuje metody sterowania i obsługi ruchu w wirtualnych światach Oculus Rifta. Ciekaw jestem czy producent planuje jakieś rozwiązanie na odwzorowanie ruchu rąk w VR.

W rozmowie z Waltem Mossbergiem Brendan Iribe wspomniał o planach i aspiracjach Oculusa. Firma chce, by już na starcie systemu było dostępnych wiele programów VR nie będących tylko grami. Oculus chce skupić się też na przemyśle edukacyjnym i medycznym. W przyszłości chcieliby też stworzyć hełm VR dla dzieci w wieku poniżej 13 roku życia (obecne ograniczenie wiekowe Oculusa).

Wnioski?

Wszystko wskazuje na to, że komercyjna wersja Oculus Rifta będzie na starcie droga. Może to poważnie spowolnić rewolucję VR, na jaką chyba wszyscy entuzjaści tej technologii liczą. Pocieszające są jednak aspiracje producenta oraz fakt, że nie będzie on osamotniony na rynku. Technologia śledzenia ruchów głowy, ekrany OLED i bezprzewodowa komunikacja rozwinęły się tak bardzo, że dzisiaj skonstruowanie hełmu do VR nie jest już tak skomplikowane, czasochłonne i drogie jak 20 lat temu. Oculus Rift narobi najwięcej szumu, ale liczę, że inne firmy wymuszą szybki spadek cen.

Byle do 2016.