Co Paweł Edelman myśli o 4K, HFR i 3D?

Paweł Edelman i Tomasz Raczek

Paweł Edelman, znany i ceniony operator filmowy światowej klasy, odpowiedział na moje pytania dotyczącej nowych technologii. Czy nowinki takie jak 3D, Ultra HD i High Frame Rate (48 fps i więcej) zmieniają jego pracę?

Paweł Edelman, to polski operator filmowy, którego pracę możecie znać z takich filmów jak Kroll, Psy, Prawo Ojca, Katyń, Rzeź, Wałęsa. Człowiek z nadziei czy Pianista. Za ostatni z tych filmów w roku 2003 był nominowany do Oscara. Ostatecznie przegrał w starciu z Conradem L. Hallem (zdjęcia do Drogi do zatracenia Sama Mendesa), ale niewiele brakowało.

Pan Edelman jest ambasadorem telewizorów Samsung SUHD. Przy okazji premiery serii JS, o której wspominałem Wam wczoraj, odpowiedział na moje pytania dotyczące nowych technologii. Konkretnie i na temat.

 

Jak nowoczesne technologie TV zmieniły Pana pracę? Czy przy planowaniu ujęć, dobieraniu obiektywów i filtrów bierze Pan pod uwagę fakt, iż w domach film może będzie już pokazywany w 4K (np. Rzeź), HDR i proporcjach 16:9? Czy jednak operator nadal pracuje głównie „pod kino”?

Po pierwsze zawsze dążyłem do zarejestrowania obrazu o jak największej rozdzielczości. Kiedy rejestrowaliśmy filmy na negatywie sprawa była prosta – rozdzielczość analogowego zapisu zależała od wielkości ziaren negatywu. Negatywy o większej czułości mają większe ziarno. Negatywy mniej czułe – mniejsze. Na rozdzielczość wpływa też zastosowana optyka, czyli jakość układu, który projektuje obraz na negatywie.

Właściwie zarejestrowany obraz negatywowy można zeskanować, czyli przetransponować na plik cyfrowy z różna rozdzielczością. Standardowo do niedawna robiło się to do poziomu 2K, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stare filmy zeskanować ponownie do większej rozdzielczości: 4K czy 6K (polecam mój materiał na temat tego, jak taki proces przebiega – przyp. Szymon). Kamery cyfrowe, rejestrujące obraz na matrycy, w zależności od jej budowy mogą dziś osiągać rozdzielczość do 6K. Ponieważ obróbka takich wielkich plików jest czasochłonna i kosztowna, producenci do niedawna, mimo naszych (operatorów) starań woleli pozostać przy poziomie 2K. Dziś rozwój nowych projektorów i telewizorów wytworzył zapotrzebowanie na treści serwowane w 4K, a być może za jakiś czas rozdzielczość znowu zostanie podniesiona.

Reasumując: zawsze realizując film staram się zarejestrować jak najlepszy technicznie i artystycznie oraz dostosowując się do obowiązujących standardów.

Paweł Edelman

 

Jaka jest Pana opinia o technologii HFR? Jeśli miałby Pan możliwość i wybór, to pracowałby Pan w 24 klatkach na sekundę czy 48 i więcej?

Przyznaję się bez bicia, że nie testowałem tej technologii, więc trudno mi zabrać sensownie w tej sprawie głos.

Trochę na oko wydaje mi się, że tego rodzaju zapis, poprzez “wygładzenie” ruchu może zbytnio przypominać obraz wideo.

 

Pracuje Pan przy filmach ambitnych. Czy jest w nich miejsce na „zabawę” ciekawostkami technicznymi? Np. 3D, wspomniany High Frame Rate? Czy widzi Pan w nich narzędzia mogące wzbogacić przekaz i urozmaicić narrację, czy to jednak tylko cyrkowe sztuczki?

Film jest sztuką w ciągłym rozwoju, jest sztuką ściśle związaną z technologią. Wszystkie rewolucje w kinie związane były z postępem technicznym (dźwięk, kolor, cyfra). Ja mam tego świadomość, chociaż gdzieś tam w głębi serca tęsknię do dobrego, tradycyjnego kina z dobrym scenariuszem, świetnymi aktorami i interesującym tematem. Takie też filmy staram się robić. Na razie nie kusi mnie technologia 3D, a jako widz trochę się męczę oglądając w okularach, z reguły dramatycznie ciemną projekcję (szkła polaryzacyjne zabierają sporo światła).

 

 

Tyle na temat nowych technologii od człowieka, który wie co mówi.

Co Wy myślicie o wspomnianych nowinkach? Zapraszam do komentowania na blogu i moim Facebooku oraz wzięcia udziału w poniższych ankietach.

 

Co myślicie o 3D?

[cardoza_wp_poll id=3]

 

Producenci przekonali Was do 4K?

[cardoza_wp_poll id=4]

 

Więcej klatek na sekundę w filmie, to dobrze czy źle?

[cardoza_wp_poll id=5]

Opublikowany przez Szymon Adamus

Szymon Adamus, fan wszystkiego co HD, SD i OK. Widzi martwe piksele i ma cztery pary rąk. W każdej z nich trrzyma pilota.