Chcesz zrobić swoją grę? Oto jak zacząć!
Zrobił własną grę wcale nie jest tak trudno. Ciężej będzie na niej zarobić…
Maciej Miąsik tworzy gry od ponad 20 lat. Obecnie robi to niezależnie, w kilkuosobowym studiu Pixel Crow. Ich ostatni tytuł – „Beat Cop”, spotkał się z pozytywnym odbiorem i świetnie się sprzedaje.
Szykując się do premiery gry „Saige„, którą zrobiliśmy z bratem w ramach mini studia Epic Hamster (premiera 10 lipca) porozmawiałem z Panem Maciejem na temat tworzenia gier niezależnych i tego, co jest najważniejsze w tym biznesie. Zarówno od strony produkcyjnej jak i biznesowej. Zdaniem Pana Macieja sprawa jest dość prosta – gry zaczynają zajmować się poważnymi kwestiami, ich twórcy często czują się artystami (i słusznie) i mają bardzo silny związek ze swoimi dziełami. Ale koniec końców gry robi się dla pieniędzy.
Pieniądze są problemem w tej branży
– mówi wprost mój dzisiejszy gość i doradza twórcom niezależnym, by byli świadomi, że w tej branży rozrywkowej jest tak samo, jak w każdej innej – nie wystarczy już być bardzo dobrym. To oczywiście podstawa do stworzenia czegoś ciekawego, ale nie do zarobienia na tym czymś.
Pełna rozmowa z Maciejem Miąsikiem poniżej i na moim kanale YouTube.
Jeśli temat Was interesuje, to nie wyłączajcie jeszcze mojego bloga! Mam dla Was coś jeszcze.
Za miesiąc premiera mojej gry. Do tego czasu postanowiłem podzielić się z Wami moimi przemyśleniami i doświadczeniem związanym z produkcją własnej gry w nieco inny sposób – bez dużego studia, bez rozbudowanego działu produkcji i marketingu. W dwie osoby, ja i mój brat, robimy coś, co wisiało nam na sercach od dłuższego czasu. Wcześniej wydaliśmy już kilka gier w naszym indie studiu Epic Hamster. Teraz szukamy nowej formuły.
Obejrzyjcie pierwszy odcinek dokumentu o tym jak zrobić grę?
Na filmie wspominam o kilku przydatnych narzędziach, które przydadzą się twórcy gier niezależnych. Najciekawsze z nich wymieniam poniżej. Jeśli macie swoje typy, to podrzucajcie w komentarzach.
- Buildbox i Stencyl – ciekawe alternatywy dla osób, które nie umieją programować, ale chcą zrobić swoją grę. Dzisiaj jest to możliwe, a gotowy produkt można jednym kliknięciem wydać na kilku systemach.
- Adventure Game Studio – to samo co powyżej, ale na otwartej licencji i z myślą o konkretnym gatunku – przygodówkach point and click. Z tego programu korzysta między innymi Dave Gilbert ze studia Wadjet Eye Games tworząc jedne z najlepszych przygodówek na rynku
- RPG Maker – jeśli zamiast przygodówki chcecie zrobić grę RPG, to ten program jest dla Was.
Za tydzień kolejny odcinek nowej serii, w którym zajmiemy się kwestią scenariusza.