Samsung chwali się popularnością Smart TV. Czy słusznie?

Samsung Full HD 3D

Możliwości internetowe telewizorów „Smart” są w Polsce mocno ograniczone. Z obecnych na rynku producentów Samsung radzi sobie jednak najlepiej. W stosunku do zachodu jest jednak nadal słabo. Czym producent się chwali, a co przemilcza?

Koreański producent przedstawił swoje najsilniejsze strony na konferencji prasowej w Warszawie. Uczulam czytelników na fakt, że to wszystko dane i informacje pochodzące od Samsunga. Są więc, jak nie trudno się domyślić, pełne superlatyw pod adresem tego producenta.

Trochę suchych danych:

  • Obecnie na świecie co minutę sprzedaje się 15 telewizorów Smart TV.
  • W Polsce w 2010 roku sprzedano ogółem 1,9 mln telewizorów, w tym 300 tys. telewizorów z możliwością podłączenia do Internetu. Stanowiło to 15% wszystkich sprzedanych telewizorów.
  • W pierwszym kwartale 2011 roku współczynnik ten wzrósł już do 20%. Szacuje się, że na koniec 2011 będzie to ok. 30-35% wszystkich sprzedanych telewizorów.
  • Co drugi sprzedany w Polsce telewizor z dostępem do Internetu to telewizor marki Samsung.
  • W 2011 Samsung chce dostarczyć na polski rynek pół miliona urządzeń umożliwiających korzystanie z platformy Smart TV
  • W 2010 roku jedynie 25% modeli telewizorów Samsung miało funkcję podłączenia do Internetu. W 2011 roku już 75% telewizorów to urządzenia Smart TV.
  • Według danych Samsung Apps, już 50 tys. Polaków podłączyło swój telewizor Samsung do Internetu.

Do tego Samsung przypomina o 55 widgetach internetowych w swoich panelach, dostępie do sieci społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter i platformach VOD (na konferencji mówiono głównie o współpracy z serwisem Ipla – nowością w ofercie Samsunga jest kanał iplaFILM, w którym mamy znaleźć ponad 700 tytułów).

Samsung Smart hub

No dobra. Brzmi świetnie. A teraz czego nam Samsung nie mówi?

Sklep z aplikacjami w polskich panelach Samsunga jest i działa, co jest ogromnym plusem. Minusem są natomiast spore ograniczenia w stosunku do oferty zachodniej. Nie uświadczymy przez nie, na przykład, kanału Explore 3D, który od czerwca pozwala Koreańczykom na sprawdzenie funkcji 3D dzięki krótkim, darmowym filmom. Ostatnio pojawiły się tam nowe pozycje:

  • Grand Canyon Adventure: River at Risk
  • Wild Ocean
  • Mummies: Secrets of the Pharaohs
  • Dinosaurs – Giants of Patagonia
  • Dinosaurs Alive
  • Ultimate G’s: Zac’s flying dream
  • Legends of Flight
  • The Ultimate Wave Tahiti

W Polsce tego nie ma i nie wiadomo dokładnie kiedy będzie (mówi się o drugiej połowie 2011, ale konkretów nie ma).

Druga sprawa. Samsung, jako jeden z niewielu producentów, oferuje otwartą przeglądarkę internetową. Chwała mu za to! To znakomita funkcja internetowa. Ale znów nie jest idealnie. Panele producenta nie pozwalają na podłączenie zewnętrznej myszki i klawiatury, a nawigacja w sieci za pomocą pilota od telewizora skutecznie zabija funkcjonalność tej opcji.

Na koniec VOD. Samsung chwali się współpracą z serwisem Ipla, ale prawda jest taka, że akurat ten widget internetowy oferuje prawie każdy producent z telewizorami Smart TV w ofercie. Pod względem VOD aktualnie rządzi Panasonic. Oferuje on Iplę oraz Iplex, obszerny katalog całkowicie darmowych filmów i seriali.

Panasonic Iplex

W ciągu dnia cały czas najpopularniejszą platformą pozostaje komputer, z kolei wieczór to pora największej aktywności użytkowników telewizorów z Internetem. Właśnie wtedy widzowie chętnie uzupełniają ofertę programową tradycyjnej telewizji o własne wybory i w godzinach 22-23 korzysta z oferty VOD. Udział telewizji, jak również urządzeń mobilnych, w łącznym ruchu generowanym przez użytkowników ipla stale rośnie – w maju 2011 roku wynosił on już 15%

– czytamy w oficjalnej notce prasowej.

Samsung Smart TV smart hub

Żeby było jasne, nie krytykuję całkowicie Samsunga za jego działania w stronę promocji Smart TV. Tak jak już wspominałem, jest to producent, który obecnie radzi sobie z funkcjami sieciowymi najlepiej. Razi mnie jednak dysproporcja ilości i jakości usług w stosunku do zachodu. Czasem zupełnie dla mnie niezrozumiała. Co stoi na przeszkodzie by również w Polsce udostępnić widget Explore 3D i pozwolić polskiemu odbiorcy na przetestowanie panelu 3D, bez konieczności kupowania lub wypożyczania filmów na Blu-ray? To samo tyczy się zewnętrznych klawiatur i myszek. Jeśli producent mówi A i otwiera przeglądarkę internetową, to wypadałoby powiedzieć też B i ułatwić korzystanie z niej.

Koniec końców, na polu Internet TV Samsung radzi sobie jednak nieźle. Szkoda tylko, że na wiele podstawowych funkcji musimy czekać tak długo.

Opublikowany przez Szymon Adamus

Szymon Adamus, fan wszystkiego co HD, SD i OK. Widzi martwe piksele i ma cztery pary rąk. W każdej z nich trrzyma pilota.