Jeśli gracz przysyła producentowi błędy dotyczące konsoli lub gry, to odpowiednią reakcją jest podziękowanie i przekazanie informacji do twórców gry, celem usunięcia bugów. Niestety w przypadku Gran Turismo 6 Sony nie radzi sobie z tym schematem.
Raz na jakiś czas staram się zajmować kwestiami problematycznymi, na które trafiają Obywatele świata HD. Swego czasu opisałem chociażby tematy:
- Aplikacji TVN Player w telewizorach LG (ciekawym zwrotem akcji była sprytna reakcja Toshiby)
- Petycji w sprawie filmów Marvela z napisami
- Problemów z podświetlaniem w telewizorze Panasonic AX900.
Wpisy na temat takich kwestii powstają dlatego, że mam miejsce, w którym mogę je opublikować bez ograniczeń oraz z powodu oczywistego – mogę i chcę Wam pomóc.
Dzisiaj dwaj stali czytelnicy bloga Obywatel HD, Przemysław Bilicki i Andrzej Chrystyniak, zmotywowali mnie do zajęcia się kwestią gry Gran Turismo, konsolami PlayStation 3 oraz reakcjami Sony na błędy w ich produktach.
Zaczynamy.
Śliski asfalt
Jesteśmy grupą kilkunastu osób, posiadaczy konsol PS3 (część z nas też PS4) i wiernymi klientami firmy Sony. Jedną z gier, która nas ze sobą powiązała, to seria Gran Turismo.
– pisze Przemek, który wspólnie z kolegami prowadzi stronę, na której zawodnicy dzielą się swoimi wynikami w Gran Turismo, ustalają rozgrywki itp.
Grupa znajomych ściga się od kilku lat. Poinformowali mnie, że w grę zainwestowali sporo pieniędzy (kierownice, playsety wyłącznie dla GT itp.), ale przede wszystkim dużo wolnego czasu, który postanowili spędzać razem na wirtualnych torach.
Problemem są błędy w grze i reakcja firmy Sony na ich zgłaszanie, które notorycznie psują ich zabawę.
Od kilku miesięcy zgłaszamy gdzie tylko się da, iż gra, której wydawcą jest Polyphony Digital, należący do Sony Entertainment, nie pozwala nam cieszyć się rozgrywką. Wywołuje tylko kolejną dawkę nerwów i straconego czasu. Z każdą kolejną aktualizacją producenta, napotykamy więcej błędów, które uniemożliwiają rozgrywkę.
Przemysław wymienia kilka z tych błędów.
- Serwer nie pozwala znajomemu na dołączenie do stworzonego pokoju (Error 1671 – zdjęcie na początku wpisu).
- Brak połączenia przez PS3 Chat (Error 8002B711).
- Niewidoczność graczy w lobby wyścigu. Różne układy – czasem jedna osoba nie widzi kilku, innym razem tylko jednej.
- Brak dźwięku komunikacji w grze.
- Pojawianie się „samochodu widmo”, w który można uderzyć.
Moi czytelnicy donoszą, że te błędy pojawiają się tylko w Gran Turismo, a z kolejnymi aktualizacjami ich przybywa.
Problemy komunikacyjne
Duże gry mają dużo błędów. To żadna nowość. Ich naprawianie trwa czasem latami lub producenci świadomie ignorują pewne problematyczne kwestie, bo ich rozwiązanie byłoby zbyt czasochłonne i kosztowne (pamiętacie wystrzelone rakiety znikające po śmierci gracza w Battlefield 3?).
Kwestia bugów nie jest niczym nadzwyczajnym. Wyjątkowa jest reakcja Sony na ich zgłaszanie.
Gracze pisali już maile do supportu Sony w Polsce i kilku oddziałów na całym świecie. Prosili o pomoc lub podanie kontaktu do Polyphony Digital, któremu mogliby przekazać swoje konkretne uwagi.
W odpowiedzi na te wszystkie zgłoszenia uzyskaliśmy zero pomocy. Większość supportów z całego świata odpisała, iż nie mogą nic poradzić i mamy kontaktować się z pomocą z Polski. Część przesłała ciągle te same porady, kopiowane na zasadzie „CTR C, CTR V”, wyjaśniające jak zresetować router, przepiąć DNSy. Czyli były to odpowiedzi po kompletnym zignorowaniu treści maili, w których pisałem, że podejmowaliśmy już takie kroki
– pisze Przemysław.
Absolutnym ekstremum była odpowiedź z Włoch, w której osoba pracująca w supporcie doradziła poszukanie pomocy na stronie firmy Rockstar, ponieważ to ona jest wydawcą gry GTA 5.
Przemysław napisał mi, że z jego doświadczenia wynika iż pracownicy Sony PlayStation nie czytali jego maili i odsyłali od jednego supportu, do drugiego. Dodatkowym utrudnieniem w kontakcie jest system, który pozwala na wysyłanie zgłoszeń wyłącznie za pomocą formularza online, bez dodanych linków, które są traktowane jako spam.
Straciłem mnóstwo czasu na wyłapywaniu błędów, jak najdokładniejszym ich opisaniu oraz przesłaniu ich gdzie się tylko da, by ktoś mógł je naprawić. Okazuje się jednak, że firm Sony i jej pracownicy mają to po prostu gdzieś
– kończy Przemek, dodając, że aktualnie on i jego znajomi nie planują kupna kolejnej części gry.
Najnowsze wersje serii to Gran Turismo 5 i Gran Turismo 6 na konsole PlayStation 3. Ich producentem jest firma Polyphony Digital, będąca częścią Sony Computer Entertainment Worldwide Studios. Na oficjalnej stronie Polyphony Digital nie ma dostępnego maila kontaktowego. Jest zagraniczny numer telefonu i adres poczty tradycyjnej. Kontakt na oficjalnej stronie gry prowadzi do supportu Sony opisanego w tekście.
Według danych VGChartz GT6 sprzedało się na świecie w liczbie 3,07 mln egzemplarzy. W tym lub przyszłym roku ma zostać wydana kolejna część gry.
Informację o tej publikacji wysłałem do polskiego oddziału Sony. Czekam na odpowiedź. Jeśli ją otrzymam, będę aktualizował wpis.
#ForThePlayers?