Smart TV

Być może w roku 2013 Smart TV przekroczy granicę, za którą jest już tylko szał i popularność. Ze wszystkich stron dochodzą mnie podobne głosy – zaczynamy używać Internetu w telewizorach.

To nie jest odkrycie na miarę Kolumba, ale po kilku latach niepewnej komunikacji, teraz producenci mówiąc wprost o swoich wynikach lub chociaż planach związanych z platformami sieciowymi. Co ciekawe nie zawsze są to plany stawiające na sieć. Na przykład podczas Toshiba World 2013 w Amsterdamie  dowiedziałem się, że wedle analiz tego producenta platformy Smart TV są mniej istotne dla odbiorcy niż przekątna, jakość obrazu i cena. Większość z nas chce by telewizor oferował jak największy obraz o jak najlepsze jakości. I najlepiej jeszcze by był tani ;) Toshiba stawia zatem głównie na 4K i większe przekątne. Ale zarazem dodaje nowe możliwości sieciowe i zaznacza, że wejście do Smart TV Alliance, było właściwym krokiem.

Toshiba World 2013 - Smart TV Alliance i Cloud TV

Trochę inne podejście ma Philips, którego sprzęt oglądałem niedawno w Pradze. Przedstawiciele tego producenta mówią, że telewizor nie ma zastępować komputera (stąd np. brak Flasha w przeglądarce), ale jak najbardziej ma oferować funkcje smart związane z multimediami. Dodanie TVN Playera i innych widgetów Smart TV, to dowód na stosowanie tej polityki.

Philips rozwija najchętniej aplikacje lokalne, przeznaczone dla konkretnego odbiorcy. Daje możliwość instalacji programów z innych krajów, ale stawia na widgety miejscowe – polskie, dla Polaka.

Philips - TVN Player

Rosnącą popularność Smart TV potwierdza też Samsung podając konkretne informacje.

Całkowita liczba uruchomień aplikacji polskojęzycznych w interfejsie użytkownika Samsung Smart TV – Smart Hub, wzrosła z kilku milionów w 2011 roku, do kilkunastu w 2012, czyli o około 700 procent. Siedmiokrotny wzrost uruchomień  aplikacji lokalnych oznacza, że Polacy korzystają z zasobów Samsung Smart TV coraz chętniej i zaakceptowali nowy sposób korzystania z telewizora podłączonego do Internetu

– czytamy w informacji prasowej Samsunga.

Samsung Smart TV

Według Koreańskiego producenta, który stoi już bardzo pewnie na obszarze Smart TV, powodami rosnącej popularności internetowych funkcji telewizorów jest:

  • większa liczba aplikacji lokalnych i
  • częstsze podłączanie telewizorów do sieci (u Samsunga to wzrost o 126% w 2012 w stosunku do 2011).

Samsung podaje też listę najpopularniejszych aplikacji w Polsce. Zbieżną z tym, o czym informują inne firmy. Top 3 w Polsce u Samsunga to:

  1. TVN Player,
  2. ipla,
  3. VOD.TVP.PL.
Samsung Smart hub

 

Przełomowy rok?

Czy to właśnie rok 2013 będzie przełomem, po którym Smart TV eksploduje tak jak podobne platformy w komórkach i tabletach? I tak, i nie.

Na pewno zobaczymy dalszą popularyzację tej funkcji i coraz częstsze sięganie po nią przez użytkowników. Jestem pewien, że za rok wartości wspomniane przez Samsunga będą jeszcze większe. W polskim Smart TV wielu producentów jest wreszcie co oglądać. Jeśli damy odbiorcom widgety sieciowe z ciekawą treścią, to sami postarają się o to, by ich telewizor był podłączony do sieci. Co więcej sam dostęp do telewizorów smart jest coraz łatwiejszy. Badania firmy IHS sugerują, że w 2015 roku 55% wszystkich telewizorów z ofert producentów będą stanowiły odbiorniki Smart.

Z drugiej jednak strony Smart TV w takiej formie jak dzisiaj nigdy nie „wybuchnie” tak silnie jak w wersji mobilnej. Dzisiaj to już pewne. Telewizorów używamy inaczej niż komórek czy tabletów i oczekujemy od nich innej treści.

Rok 2013 może więc być przełomowy, bo wreszcie oferta programowa w platformach Smart TV jest na tyle ciekawa, że ze spokojem będzie konkurować z programami odpalanymi z komputera (ot chociażby ipla czy TVN Player). Na wysyp aplikacji jak z AppStore musimy jednak poczekać do czasu, aż odbiorców będzie więcej, a systemy płatności za treść się uproszczą.