O Ultra HD było głośno w ostatnich dwóch latach, a w roku 2014 się od tej nowinki nie opędzimy. Niestety nadal brakuje treści. Jest szansa, że w Polsce się to zmieni.

Za granicą kwestia dostępności treści Ultra HD jest ciężka, ale zmienia się na lepsze. Od dawna 4K jest już dostępne na YouTubie (póki co jest go mało, ale jest), swoje testy prowadzi już Netflix, a firmy takie jak Sony oferują usługi streamingu filmów 4K z sieci (niedługo dołączy do niej Samsung).

Niestety nijak przekłada się to na rynek polski, gdzie Ultra HD to nadal tylko ciekawostka. Pamiętacie mój test telewizora Toshiba L9363DG? Największym problemem był brak treści w 4K. Bez dobrego komputera obsługującego gry w takiej rozdzielczości trudno było znaleźć coś do zabawy. A szkoda, bo skok jakości widać gołym okiem.

Toshiba L9363DG - 4K film

Możliwe, że niedługo się to zmieni. Kilku nadawców kablowych i najwięksi gracze rynku satelitarnego spotkali się wczoraj podczas konferencji New Broadcast World 2014 w celu omówienia kwestii popularyzacji standardu Ultra HD. Firmy mają problem, bo producenci telewizorów promują UHD, ale nowy sprzęt nie przekłada się na nową infrastrukturę. Sygnał tego typu może zająć im więcej miejsca w sygnale. Być może nawet za dużo.

Kwestia rozwoju technologii w tę stronę jest oczywista, ale my stawiamy pytanie – jak szybko tę nowinkę oferować naszym abonentom? Szczególnie, jeśli miałoby to nastąpić kosztem innych usług

– pyta Adam Kwieciński z nc+.

Więc to koniec? Nie. Rozwiązaniem problemu przepustowości mogą być nowe kodeki. Pisałem o nich przy okazji targów CES 2014. Sygnał UHD wymaga lepszych sposobów jego kodowania. By był lżejszy, możliwy do transmisji nie tylko drogą satelitarną czy kablową, ale również przez sieć.

Nowe kodeki mogą pozwolić nam na wprowadzenie pierwszych usług Ultra HD jeszcze w tym roku. Na początku zapewne w postaci usług VOD transmitowanych przez Internet

– dodaje Dariusz Mielcarek z Cyfrowego Polsatu.

Spotkanie New Broadcast World 2014 miało na celu omówienie aktualnych technologii i przedstawienie planów na przyszłość przez poszczególnych prelegentów. Na sali spotkali się przedstawiciele nadawców satelitarnych i kablowych, kilku producentów sprzętu i dziennikarze branżowi.

Zabrakło konkretnych dat i ofert programowych, ale prawie każda firma uczestnicząca w konferencji obiecała wprowadzenie usług Ultra HD (takich czy innych) do końca tego roku. To pierwsze zapewnienia tego typu w Polsce, które mogą zwiastować poprawę oferty programowej Ultra HD. Nie będzie zalewu treści 4K, ale osoby kupujące telewizory tego typu może będą mogły na nich obejrzeć coś więcej niż dema, gry i pulpity komputerów.

Wiele może się więc zmienić na polskim rynku 4K w tym roku.

 

AKTUALIZACJA 2014.04.02

Ten wpis był primaaprilisowym żartem. O faktycznych szansach Polaków na Ultra HD piszę w kolejnym artykule 

 

Fot. na licencji CC David Sedlecký Wikimedia