Sensor Kinect dla konsoli Xbox 360 ma tysiąc i jedno ciekawe zastosowania. Wszystkie z nich znaleźli amatorzy. Tacy jak Łukasz Rumiński, nauczyciel Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Jamielniku, który pomaga dzieciom w nauce zabawnymi aplikacjami.

O Łukaszu pisałem kiedyś na Gazecie. Wtedy mógł się on pochwalić domowej roboty stołem multitouch, który mógł spokojnie konkurować z projektem Surface Microsoftu. Łukasz uczy języka angielskiego i dotykową powierzchnię swojej konstrukcji wartej 1000 zł wykorzystuje do urozmaicenia lekcji.

Gdy pokazałem stół po raz pierwszy, były przy nim tłumy dosłownie od 8 do 16. To jest idealne narzędzie do zabawy na lekcjach i pomocy w zajęciach indywidualnych. Szczególnie po podłączeniu do projektora tak by inni uczniowie widzieli co się dzieje na ekranie stołu

– powiedział mi twórca tego projektu.

Teraz wracam do tego kreatywnego człowieka, bo nie przestaje mnie on zadziwiać. Wraz z programistą Tomaszem Kowalczykiem postanowili oni pchnąć jeszcze więcej innowacyjności w system nauki znany z polskich szkół. W tym celu stworzyli kilka aplikacji wykorzystujących Windowsa 7 i wspomniany na początku sensor Kinect.

Kinect Quiz (do pobrania tutaj)

Nauczyciel, używając edytora, tworzy swoją bazę pytań dając dwie odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna. Do tego określa czas jaki jest na jej udzielenie. Uczeń obsługując aplikację wybiera odpowiedź za pomocą gestów dłoni (unosi rękę, lewą lub prawą, nad głowę) – każda, poprawna lub niepoprawna odpowiedź, jest zliczana. Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie przygotowane pytania ukazuje się wynik.

 

LangLearn

Jest to aplikacja składająca się z edytora pytań oraz aplikacji sterowanej głosem. Nauczyciel ma możliwość stworzenia dowolnej ilości bazy pytań
z możliwością jej zapisywania i późniejszego edytowania. Słowa dodaje się w edytorze – tworzymy kategorie, np. zwierzęta, podajemy angielskie i polskie odpowiedniki oraz obrazki odnoszące się do tych słów. Rozpoznawanie mowy jest projektem, który wymaga od uczniów dokładnego wymawiania danych słów, często powtarzania ich do momentu kiedy aplikacja uzna, że są poprawne.

 

Human Body

Aplikacja wykorzystująca technikę „Drag&Drop”, która pomaga w nauce słownictwa (części ciała) najmłodszym uczniom. Jest to bardzo prosta aplikacja, która z biegiem czasu będzie rozwijana.

 

Kinect Numbers Game

Aplikacja zaprojektowana w stylu Metro, pozwalająca starszym uczniom rozwiązywać popularną łamigłówkę, której celem jest ułożenie cyfr w odpowiedniej kolejności. Aplikacja mierzy czas każdemu uczniowi wprowadzając element rywalizacji.

 

Autorzy udostępniają swoje aplikacje za darmo na tej stronie. Podkreślają, że robią to dla dzieci.

Gry w edukacji to bardzo dobry pomysł na to by urozmaicić nasze lekcje. Nowoczesna technologia daje ogromne możliwości, dzięki którym łatwiej jest osiągnąć ten cel

– mówiąc twórcy.

I niech ktoś się teraz odważy powiedzieć, że polscy nauczyciele nic nie robią.

Brawo!