Ile aplikacji Smart TV mają producenci? Z których możemy korzystać po polsku? Jak ich zdaniem będzie wyglądał inteligentny telewizor przyszłości? Pytam przedstawicieli największych producentów i sprawdzam jak ma się Smart TV w Polsce.
Smart TV nie ma lekko. Najpierw nikt nie wiedział czym ono ma być, potem był długotrwały rozwój, a teraz pojawia się silna konkurencja w postaci przystawek z Androidem i urządzeń takich jak Google Chromecast. Telewizory internetowe już jednak z nami zostaną. Być może się zmienią, ale nie będę sam wróżył w jaki sposób. Zapytam o to producentów. A przy okazji sprawdzę co mają nam do zaoferowania.
Pytania zadałem firmom Sony, Samsung, LG, Panasonic, Philips, Toshiba i Sharp. Ostatni z nich wstrzymał się od głosu. Oto co miała do powiedzenia i jakimi danymi podzieliła się reszta.
Z ilu aplikacji może skorzystać polski użytkownik Smart TV?
- Sony – Ponad 150 aplikacji, wliczając w to aplikacje dostępne przez Opera TV Store.
- Samsung – Możemy wybierać spośród ponad 80 polskojęzycznych aplikacji oraz z ponad 300 globalnych.
- LG – Dokładną ilość aplikacji trudno określić. Wszystkie są do pobrania przez Google Play Store na LG Smart TV.
- Panasonic – Obecnie polski użytkownik ma do wyboru 140 aplikacji na platformie Smart VIERA.
- Philips – 1000 różnych serwisów z całego świata (część z blokadą regionalną np. Netflix).
- Toshiba – Obecnie dostępnych jest ponad 70 aplikacji.
Ile aplikacji Smart TV jest dostępnych po polsku?
- Sony – Aktualnie dostępnych jest 7 aplikacji w języku polskim. Aplikacje te dostarczają około 70% treści w języku polskim spośród wszystkich niepłatnych serwisów.
- Samsung – 80 aplikacji polskojęzycznych (najwięcej z firm biorących udział w przeglądzie – dop. Szymon).
- LG – W tym momencie około 15, (część z nich została stworzona na rynku lokalnym).
- Panasonic – 4 aplikacje są dostępne w polskiej wersji językowej.
- Philips – 8 aplikacji.
- Toshiba – W polskiej wersji językowej dostępnych jest 11 aplikacji.
Jakie są najważniejsze aplikacje Smart TV
- Sony – Ipla, TVN Player, tvp.vod.pl oraz AXN.
- Samsung – TVN Player, Ipla, VOD.TVP.PL, VoD Onet, Iplex, Tuba.fm.
- LG – 20 kanałów w modelu IP TV, Ipla, HBO Go, VoD Onet, FilmBox.
- Panasonic – Ipla, Iplex, TVN Player, Wybieram TV.
- Philips – Ipla, TVN Player, VoD Onet, Tuba.fm oraz YouTube.
- Toshiba – TVN Player, VoD Onet, Iplex, Tuba.fm, Deezer.
Co nowego zobaczy odbiorca waszego Smart TV w tym roku?
- Sony – Niektóre serwisy dostaną aktualizację, co w rezultacie da klientom dostęp do serwisów Premium.
- Samsung – Zupełnie nową organizację Samsung Smart Hub w telewizorach serii F. Wprowadziliśmy podział na cztery ekrany: Warto Obejrzeć, Aplikacje, Społecznościowe i Moje Pliki.
- LG – Możemy jedynie zdradzić, że już w IV kwartale br. w LG Smart TV pojawią się dwie nowe aplikacje znanych dostawców usług VoD.
- Panasonic – Jeszcze nie możemy uchylić rąbka tajemnicy, jednak jesteśmy w trakcie przygotowań do nowych premier na naszej platformie Smart VIERA.
- Philips – Szykujemy kolejne ciekawe aplikacje VoD, muzyczne oraz infotainmentowe szczegóły będziemy ujawniać w odpowiednich momentach.
- Toshiba – Planujemy intensywny rozwój usługi Cloud TV oraz dostepnej w zeszłorocznych modelach telewizorów Toshiba Places. W najbliższym czasie będą to 3 aplikacje VOD, 2 aplikacje radiowo – muzyczne, 1 aplikacja lifestyle’owa.
Jedna najważniejsza cecha odróżniająca Wasze Smart TV od konkurencji.
- Sony – Opera TV Store – daje dostęp do aplikacji zgromadzonych w zasobach Opery.
- Samsung – Olbrzymia baza aplikacji polskojęzycznych.
- LG – Intuicyjny interface (Smart dashboard sterowanie pilotem Magic).
- Panasonic – „My Home Screen” – funkcja, która pozwala na utworzenie aż czterech spersonalizowanych obszarów tak, aby użytkownicy mieli szybki dostęp do swoich ustawień czy ulubionych kanałów i materiałów.
- Philips – Nasz zaawansowany, radiowy pilot z klawiaturą QWERTy i pointerem! Uważamy, że nasz pilot to najlepiej dopasowany do środowiska Smart TV interfejs na całym rynku.
- Toshiba – Funkcjonalne i przejrzyste menu – maksymalnie ułatwiona nawigacja za pomocą pilota.
Przyszłość Smart TV to…
Sony
Dostęp w dniu premiery do treści będących światowymi hitami
– odpowiadała Izabela Mularczyk, TV Product Manager polskiego oddziału Sony.
Samsung
Inżynierowie firmy Samsung zapewne nas zaskoczą na targach CES 2014. Ich praca okryta jest tajemnicą, więc dziś mogę mówić jedynie o swoich marzeniach. Chciałbym nie tylko sterować telewizorem za pomocą głosu, ale także z nim rozmawiać. Chciałbym, aby informował mnie o najciekawszych premierach filmowych, wyszukiwał dla mnie informacje o aktorach, książkach czy ciekawych płytach. Ale część tych marzeń już dziś jest rzeczywistością, a niedługo będzie dostępna dla wszystkich
– odpowiadał Marcin Nowacki, Product Manager, Samsung Electronics Polska.
LG
Dalszy rozwój usług multimedialnych w kierunku telewizji „na żywo” w internecie. TV internetowa staje się konkurencją dla TV linearnej, również ze względu na możliwość tworzenia spersonalizowanej, lepiej dostosowanej oferty (możliwa subskrypcja wyłącznie wybranych kanałów które interesują odbiorcę i opłata za konkretne zainteresowania). Migracja w kierunku usług opartych o chmurę obliczeniową –rozwój funkcjonalności i udostępnianie plików w chmurze, cloud gaming
– odpowiadał Roman Karaszewski, Smart TV Manager w LG Electronics Polska.
Panasonic
Smart TV zupełnie zmienia sposób korzystania z telewizji. W tradycyjnej telewizji to użytkownik musiał czekać na emisję wybranego programu, z kolei Smart TV pozwala nam oglądać nasze ulubione programy i filmy kiedy tylko chcemy. Dodatkowo kontakt widza z telewizją wkracza w nowy etap. Interakcja jest bardzo ważnym aspektem, któremu poświęcana jest duża ilość uwagi i zapewne w tym kierunku będzie w niedalekiej przyszłości podążać Smart TV równocześnie z personalizacją, którą już na przykład widać w naszej funkcji „my Home Screen”. Ciągłemu rozwojowi ulegają również aplikacje, które zamieniają telewizor w prawdziwe centrum domowej rozrywki
– odpowiadał Maciek Słotwiński, Digital Communication Specialist w polskim oddziale Panasonica.
Philips
VoD (filmy)– jest. Catch up TV (seriale) – jest. A zatem następny jest… gaming!
Streaminigowy gaming w stylu OnLive to jest przyszłość Smart TV. Najlepsze tytuły w dobrej jakości obrazu i dźwięku prosto na telewizorze, bez konsoli
– odpowiadał Piotr Herod, Smart TV Manager CEE, TP Vision Poland.
Toshiba
Rozwój Smart TV to przede wszystkim przenikanie się szeroko pojętych treści online z transmisją TV. Chodzi tu nie tylko o tzw. telewizję hybrydową, ale też o wykorzystanie chmury obliczeniowej do serwowania użytkownikowi odpowiednio dostosowanych treści – w tym listy rekomendacji czy spersonalizowanych reklam – oraz możliwości rzeczywistej interakcji widza z oglądanym materiałem. Coraz większy nacisk kładziony będzie także na dostosowanie usług do preferencji użytkownika, w najbliższym czasie to telewizor będzie przypominał mu o np. premierze nowego serialu czy filmu, dobierając konkretne tytuły na podstawie jego aktywności w mediach społecznościowych czy zainteresowań użytkowników o podobnych gustach. Rozwój tego typu usług pozwoli też lepiej zintegrować telewizor z istniejącą już w domu siecią różnych podłączonych do internetu urządzeń – komputera, tabletu czy nawet sprzętu AGD.
– odpowiadał Piotr Golonka, Marketing Coordinator w firmie Toshiba.
Fot. na licencji CC Robert S. Donovan/Flickr, Adam Kliczek/Wikipedia