Paweł Edelman i Tomasz Raczek

Paweł Edelman, znany i ceniony operator filmowy światowej klasy, odpowiedział na moje pytania dotyczącej nowych technologii. Czy nowinki takie jak 3D, Ultra HD i High Frame Rate (48 fps i więcej) zmieniają jego pracę?

Paweł Edelman, to polski operator filmowy, którego pracę możecie znać z takich filmów jak Kroll, Psy, Prawo Ojca, Katyń, Rzeź, Wałęsa. Człowiek z nadziei czy Pianista. Za ostatni z tych filmów w roku 2003 był nominowany do Oscara. Ostatecznie przegrał w starciu z Conradem L. Hallem (zdjęcia do Drogi do zatracenia Sama Mendesa), ale niewiele brakowało.

Pan Edelman jest ambasadorem telewizorów Samsung SUHD. Przy okazji premiery serii JS, o której wspominałem Wam wczoraj, odpowiedział na moje pytania dotyczące nowych technologii. Konkretnie i na temat.

 

Jak nowoczesne technologie TV zmieniły Pana pracę? Czy przy planowaniu ujęć, dobieraniu obiektywów i filtrów bierze Pan pod uwagę fakt, iż w domach film może będzie już pokazywany w 4K (np. Rzeź), HDR i proporcjach 16:9? Czy jednak operator nadal pracuje głównie „pod kino”?

Po pierwsze zawsze dążyłem do zarejestrowania obrazu o jak największej rozdzielczości. Kiedy rejestrowaliśmy filmy na negatywie sprawa była prosta – rozdzielczość analogowego zapisu zależała od wielkości ziaren negatywu. Negatywy o większej czułości mają większe ziarno. Negatywy mniej czułe – mniejsze. Na rozdzielczość wpływa też zastosowana optyka, czyli jakość układu, który projektuje obraz na negatywie.

Właściwie zarejestrowany obraz negatywowy można zeskanować, czyli przetransponować na plik cyfrowy z różna rozdzielczością. Standardowo do niedawna robiło się to do poziomu 2K, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stare filmy zeskanować ponownie do większej rozdzielczości: 4K czy 6K (polecam mój materiał na temat tego, jak taki proces przebiega – przyp. Szymon). Kamery cyfrowe, rejestrujące obraz na matrycy, w zależności od jej budowy mogą dziś osiągać rozdzielczość do 6K. Ponieważ obróbka takich wielkich plików jest czasochłonna i kosztowna, producenci do niedawna, mimo naszych (operatorów) starań woleli pozostać przy poziomie 2K. Dziś rozwój nowych projektorów i telewizorów wytworzył zapotrzebowanie na treści serwowane w 4K, a być może za jakiś czas rozdzielczość znowu zostanie podniesiona.

Reasumując: zawsze realizując film staram się zarejestrować jak najlepszy technicznie i artystycznie oraz dostosowując się do obowiązujących standardów.

Paweł Edelman

 

Jaka jest Pana opinia o technologii HFR? Jeśli miałby Pan możliwość i wybór, to pracowałby Pan w 24 klatkach na sekundę czy 48 i więcej?

Przyznaję się bez bicia, że nie testowałem tej technologii, więc trudno mi zabrać sensownie w tej sprawie głos.

Trochę na oko wydaje mi się, że tego rodzaju zapis, poprzez “wygładzenie” ruchu może zbytnio przypominać obraz wideo.

 

Pracuje Pan przy filmach ambitnych. Czy jest w nich miejsce na „zabawę” ciekawostkami technicznymi? Np. 3D, wspomniany High Frame Rate? Czy widzi Pan w nich narzędzia mogące wzbogacić przekaz i urozmaicić narrację, czy to jednak tylko cyrkowe sztuczki?

Film jest sztuką w ciągłym rozwoju, jest sztuką ściśle związaną z technologią. Wszystkie rewolucje w kinie związane były z postępem technicznym (dźwięk, kolor, cyfra). Ja mam tego świadomość, chociaż gdzieś tam w głębi serca tęsknię do dobrego, tradycyjnego kina z dobrym scenariuszem, świetnymi aktorami i interesującym tematem. Takie też filmy staram się robić. Na razie nie kusi mnie technologia 3D, a jako widz trochę się męczę oglądając w okularach, z reguły dramatycznie ciemną projekcję (szkła polaryzacyjne zabierają sporo światła).

 

 

Tyle na temat nowych technologii od człowieka, który wie co mówi.

Co Wy myślicie o wspomnianych nowinkach? Zapraszam do komentowania na blogu i moim Facebooku oraz wzięcia udziału w poniższych ankietach.

 

Co myślicie o 3D?

Jeśli mam wybór, to do kina chodzę na filmy...
2D
3D
Czasem 2D, czasem 3D
Nie chodzę do kina
Zobacz wyniki

 

Producenci przekonali Was do 4K?

Czy Ultra HD ma sens?
Tak
Nie
Nie mam zdania
Zobacz wyniki

 

Więcej klatek na sekundę w filmie, to dobrze czy źle?

Co myślisz o obrazie HFR (48 klatek na sekundę i więcej)?
Lubię go
Nie lubię
Nie znam
Nie mam zdania
Zobacz wyniki