Apple zmieniło świat technologii swoją wizją tabletów, ale możliwe, że ta rewolucja powoli dobiega końca. Czy tablety już się nam znudziły?
Według danych firmy badawczej Forrester Research popularność iPadów, tabletów firmy Apple, spadła w roku fiskalnym 2014 o 18%. Jednym z powodów takiej sytuacji jest na pewno to, że tablety są praktycznie takie same od pięciu lat. Szybsze, z lepszą rozdzielczością i dodatkami w postaci doczepianych klawiatur czy obracanych podstawek, ale w swojej istocie, takie same. Przez chwilę nowinką mogła być autostereoskopia (3D bez okularów), ale producenci bardzo szybko stracili zainteresowanie tą technologią. Obecnie to co w tabletach zmienia się najbardziej, to podzespoły bazowe, a co za tym idzie możliwości odtwarzania np. coraz ładniejszych gier. Niestety z drugiej strony rynek mobilnej rozrywki wpadł nieco w stagnację i królują na nim gry free to play bazujące na mikropłatnościach. Pojawia się też sporo przerobionych wersji gier z większych platform (konsol i komputerów), ale to mało.
Osobiście liczyłem na to, że któryś z producentów zdecyduje się na integrację w tabletach technologii Senseg (lub podobnej), w której odpowiednio kontrolowane impulsy elektryczne sprawiają, że ekran jest w stanie imitować wrażenie dotykania różnych powierzchni. Przeciągając palcem po takim wyświetlaczu jesteśmy w stanie rozróżnić na przykład chropowatą fakturę kamienia, od gładkiego jedwabiu. Pisałem o tym kiedyś.
Póki co jednak takiej czy innej innowacyjności w tabletach brak.
Inny powód spadku popularności w tym sektorze jaki wymienia Forrester Research to Phablety. Komórki z większymi ekranami, które są już tak duże, że dla wielu odbiorców kupno dodatkowego tabletu jest zbędne (zdaniem Forrestera 41% pracowników informatycznych na świecie używa telefonów z ekranem 5-calowym lub większym).
Czy znaczy to, że tablety się nam już znudziły? Raczej nie. To kwestia praktyczna. Mając duży telefon nie potrzebujemy dodatkowego urządzenia. Jednak na przykład w zastosowaniach biznesowych jest zupełnie inaczej. Forrester Research donosi, że ponad połowa pracodawców na świecie wykorzystuje tablety w pracy przynajmniej raz w tygodniu. 29% firm zapewnia tego typu sprzęt swoim pracownikom. Badacze przewidują, że procent ten będzie rósł w najbliższych pięciu latach.