Ludzie są najważniejsi. Nawet jeśli brzmi to jak tekst z Paulo Coelho.

Robiąc swoją grę indie w małym gronie (w przypadku Epic Hamstera to obecnie dwie osoby – ja i mój brat) trzeba szukać pomocy. To znaczy nie trzeba, można wszystko robić samemu. Ale po co? Skoro wokół są setki osób, które chętnie Ci pomogą, chętnie się zaangażują, chętnie dodadzą coś od siebie…

I nie chodzi tu o to, by wykorzystywać darmową siłę roboczą. Absolutnie nie! Chodzi o szukanie osób chętnych do współpracy, talentów ukrytych wśród naszych znajomych na Facebooku, pasjonatów, którzy chcą po prostu coś zrobić, bo rozsadza ich taki sam płomień kreatywności jak nas.

W dzisiejszym odcinku serii o tworzeniu gry indie mówię o ludziach.

Jedną z osób, które pomogły nam stworzyć „Saige” jest Dawid Banasiuk, który napisał rewelacyjną muzykę do gry! Najpierw ustaliliśmy na jakich warunkach będziemy współpracować i jak dzielić się zyskiem ze sprzedaży muzyki, potem ja powiedziałem Dawidowi w jaki klimat muzyki celuję (mocne retro, klimaty w stylu Stranger Days i Johna Carpentera), a później on stworzył kilka próbek i na ich bazie szliśmy dalej. Wyszło coś rewelacyjnego!

Pełną rozmowę z nim znajdziecie poniżej. Dawid pracował już na planach filmowych, tworzył słuchowiska internetowe i nagrywał muzykę do różnych projektów. Ma duże doświadczenie w pracy z dźwiękiem (zarówno jego reżyserii jak i komponowaniu) i chętnie opowiada o tym, co jest w tej branży najważniejsze, najtrudniejsze i najfajniejsze.

Oprócz tego w Saige pojawia się Weronika Krzewńska, która użyczyła nam swojego głosu. I to znowu przykład na to, że trzeba otaczać się fajnymi ludźmi i utrzymywać z nimi dobre kontakty. Nie z wyrachowania, ale dlatego, że po prostu tacy ludzie potrafią zainspirować, pomóc, doradzić. Weronikę znam tylko dlatego, że nagrywam podcast Masa Kultury z Michałem Kowalem, którego Weronika słucha. Najpierw poznaliśmy się w komentarzach, później na żywo, a teraz bardzo często rozmawiamy online. Bo okazało się, że po prostu się lubimy! W momencie gdy potrzebowaliśmy z Mateuszem głosu dla Saige, to pierwszą osobą o jakiej pomyślałem była właśnie Weronika.

Warto wyjść też poza swoich znajomych i szukać chętnych, zdolnych ludzi do współpracy w sieci. Weźmy takie Voice Acting Club – zagraniczne forum poświęcone aktorstwie głosowemu. Można na nim zaprezentować swój projekt, zaprosić ludzi do współpracy (za wynagrodzeniem lub bez niego), zrobić casting, posłuchać krytyki. Rewelacyjne miejsce pełne pasjonatów, którzy po prostu chcą coś robić.

A przecież to tylko jeden z wielu przykładów. W każdej dziedzinie, na każdym etapie produkcji własnej gry można znaleźć kogoś, kto bardzo chętnie nam pomoże i wesprze swoim doświadczeniem oraz talentem.

Zachęcam gorąco by to robić. Ludzie są po prostu rewelacyjni.

 

Poprzednie odcinki serii Jak zrobić grę? znajdziecie tutaj.

 

Muzyka na filmie i w grze „Saige” – Dawid Banasiuk

Zdjęcia i montaż filmu – Paweł Kuzia