TNS Polska przeprowadził badanie mające odpowiedzieć na pytanie jakich szukamy telewizorów i czym kierujemy się przy ich wyborze. Co się okazało?
Badanie zleciła firma Toshiba. Przeprowadzono je metodą CAQI i CATI na grupie 619 osób w wieku od 20, do 60 lat posiadających jeden lub kilka telewizorów. Jakie wyniki otrzymano?
Stare telewizory kineskopowe najczęściej zastępują urządzenia z podświetleniem LED. Podobnie jak dwa lata temu klienci najchętniej kupują je w specjalistycznych sklepach, a za kluczowe kryterium uznają cenę. Rozglądają się najczęściej za modelami kosztującymi od 1500 do 3000 złotych, o przekątnych ekranu do 42 cali
– czytam w informacji prasowej podsumowującej badanie.
Nie ma tu więc niczego bardzo zaskakującego. Polacy czasem kupują naprawdę DUŻE (i drogie) telewizory, ale od dawna wiadomo, że najbardziej liczy się dla nas cena. Rok temu rządziły modele warte do około 2300 zł.
Dobre wyniki LCD LED też są oczywiste. Plazma jest jeszcze obecna na rynku i póki co nigdzie się nie wybiera, ale pod względem różnorodności modeli LED jest aktualnie bezkonkurencyjny.
Jakie inne informacje można wyciągnąć z badania TNS Polska?
- w ubiegłym roku w Polsce sprzedano około 2,2 mln nowych telewizorów (wg. GfK Polonia),
- w 2013 ma się sprzedać około 1,9 do 2,4 mln odbiorników,
- przy wyborze kierujemy się ceną – 64% badanych kupując nowy telewizor zapłaciłoby od 1500 do 3000 zł. 23% zdecydowałoby się na model droższy,
- kobiety są skłonne wydać około 2000 zł na telewizor, a mężczyźni więcej – 9% z nich nawet powyżej 5000 zł.
Na taką cenę zdecydowałaby się jedynie co setna kobieta
- 68% respondentów zwraca uwagę na markę,
- 49% badanych osób nie widzi powodów, by zmienić ulubioną markę telewizorów na inną,
- najchętniej kupujemy modele w przekątnych 40-42 cale,
- kobiety wybierają mniejsza (45% – 40 cali), a mężczyźni większe odbiorniki (30% od 43 cali),
Telewizory kineskopowe stopniowo znikają z domów Polaków. W 2011 taki telewizor znajdował się w domu dwóch na pięciu badanych, obecnie już tylko niespełna jedna trzecia (31 proc.) deklaruje posiadanie telewizora CRT.
Przed kupnem telewizorów najczęściej rozmawiamy z doradcami (51%), potem korzystamy ze stron producentów (42%), a dopiero na końcu korzystamy z informacji w mediach (telewizja 11%, prasa drukowana 9%). Cieszy mnie za to, że klienci coraz częściej zwracają uwagę na informacje znalezione na forach internetowych i blogach – 31%. Miło mi, że mogę Wam czasem pomóc ;)
Głównymi czynnikami wyboru są wielkość ekranu i cena telewizora. Spadło przy tym znaczenie opinii znajomych i publikowanych testów. Jako kolejne ważne dla nich czynniki wyboru konsumenci wymieniają rodzaj ekranu, parametry techniczne telewizora, poziom zużycia energii i markę urządzenia.
Fot. Gintaras Karosas Wikipedia