Geralt z Rivii

W pierwszym wpisie na temat Wiedźmina 3 przedstawiłem Wam to co w grze mi się podobało i nie. Teraz przyszedł czas, by odpowiedzieć na Wasze liczne pytania.

Jeśli jeszcze nie czytaliście moich wrażeń z gry to polecam.

Wiedźmin 3: Dziki Gon – widziałem, grałem, oceniam

Tym czasem przechodzimy do Waszych pytań.

Pod wpisem na blogu Kamilmono pytał o kilka kwestii:

Grafika – czy jest słabsza niż w pierwszych pokazach rozgrywki?

Według mnie nie. Za to oficjalne screeny są mocno podrasowane.

Czy jest dużo błędów?

Ja napotkałem tylko kilka. Trochę ich będzie, bo to otwarty świat. Są nie do uniknięcia. Ale byłem mile zaskoczony ich ilością.

Walka w stosunku do drugiej części

Lekkie i silne uderzenie, odskok, znak, blok, odskok, kusza, odskok kusza.

Tak to wygląda w telegraficznym skrócie :) Jest prościej niż w drugiej części, ale mimo wszystko czuć, że to RPG, a nie button-smasher.

Grałem na padzie o Xboxa One oraz Xboxa 360 i taki kontroler polecam.

Czy świat jest zróżnicowany, czy to tylko jedno miasto i 15 km lasu?

Bardzo zróżnicowany. W czasie trzech godzin rozgrywki trafiłem do kilkunastu interesujących miejsc, w których stanąłem na chwilę, by obejrzeć świat.

Jak sprawdza się jazda konna?

Wspominałem już o tym w pierwszym wpisie. Póki jedziemy po równym terenie, jest bardzo dobrze. Płotka głupieje jednak gdy trafia na drzewo czy niską przeszkodę. Nie ma tragedii, ale nie jest to Red Dead Redemption.

 

tomcio pytał jak gra ma się do screenów, które pokazywał

Screeny wydają mi się podrasowane, ale niestety nie mogłem robić własnych na pokazie, więc nie mam porównania. Ludzka pamięć może być zawodna.

Jedno jest pewne – na konsolach tak to nie będzie wyglądać.

 

 

Na moim Facebooku pytaliście

Michał Poliszuk – różnice między PC, a konsolami.

Na PC, to oczywiście dowolna rozdzielczość oraz dodatkowe efekty Nvidii. Największa różnica, to piksele.

  • PC – dowolnie
  • PS4 – 1080p
  • Xbox One – 900p

We wszystkich wersjach grą można sterować za pomocą pada.

Wiedźmin 3 - gryf pościg

 

Szym On – czy konsole wymagały odchudzenia całości?

Twórcy zarzekają się, że nie, bo od początku produkowali grę z myślą o trzech platformach, więc wiedzieli na co mogą sobie pozwolić.

 

Piotrek Nowak prosił o informacje na temat Cyberpunka

Odpowiedź przedstawicieli CD Projekt RED jest prosta: jest jedna zasada jeśli chodzi o Cyberpunk – nie mówimy o Cyberpunku :)

I tyle. Póki co nie dowiemy się nic, bo trwa kampania promocyjna Wiedźmina.

 

Krzysztof Nawrot – co jest w wersji kolekcjonerskiej?

We wszystkich wersjach to:

  • Płyta z grą
  • Ścieżka dźwiękowa na CD
  • Kompendium świata Wiedźmina
  • Mapa świata
  • Instrukcja
  • Medalion wiedźmina
  • Ręcznie malowana figurka rozmiarów 33 x 24 x 26 cm
  • Metalowe opakowanie
  • 200-stronicowy album ilustracji
  • Naklejka z grafiką z gry
  • Duże pudełko
Wiedźmin 3 edycja kolekcjonerska

Wersje kolekcjonerskie dla PC i PS4 są takie same. W przypadku konsoli Xbox One dochodzi jeszcze zestaw dwóch talii kart do gry w Gwinta – karciankę stworzoną na potrzeby gry. Jest ona dostępna w wersji cyfrowej w czasie rozgrywki i to praktycznie pełnoprawna gra w grze. Bardzo rozbudowana! W wersji fizycznej póki co będzie dodawana tylko do gry na Xboxa.

Pytałem twórców o dalsze plany dystrybucji tej karcianki. Póki co nie zdradzają szczegółów.

 

Jack Granatowski – czy wersja konsolowa będzie miała wszystkie języki na płycie?

Rozmawiałem o tym z Robertem Malinowskim, PRowcem w CD Projekt RED. Póki co niestety nie wiadomo. Robert poprosił o dalszy kontakt za miesiąc, gdy być może będzie już mógł odpowiedzieć konkretnie. Na pewno będę go jeszcze ciągnął za język.

 

Sporo pytań pojawiło się też na Facebooku Nieczystych Zagrywek.

Komar Komarescu – czy będą karty pięknych dam jak w jedynce?

Nie, ale jak wspominałem już w poprzednim wpisie w pierwszych minutach gry będzie goły tyłek Yennefer. Założę się, że Triss też coś pokaże ;)

Wiedźmin 3 Triss

 

Komar Komarescu – jak długa jest gra i jaka powtarzalność?

Ponad 100 godzin.

Jeśli chodzi o doznania z drugiego podejścia do gry, to Konrad Tomaszkiewicz odpowiedział mi, że ma być podobnie jak w drugiej części.

 

Emil Mądry – czy można zabijać NPC w mieście?

Nie. Geralt ich nie atakuje tylko straszy. Ale można ubić np. kurę albo gąskę :)

Wiedźmin 3 - gęsi

 

Abraham Licznik – czy można skakać i utopić się?

Skakanie jest pod przyciskiem B na padzie. Czasem działa nieco ociężale, ale działa.

Do wody można wskoczyć zawsze i zanurkować. Czasem nawet trzeba, by np. znaleźć zioła rosnące tylko na dnie jeziora. I tak, można się utopić.

 

Abraham Licznik – czy będą homoseksualne romanse jak w Dragon Age?

Nie takie jak w Dragon Age, bo postać Wiedźmina ma konkretne zainteresowania w tej kwestii.

Ale w czasie rozgrywki trafiłem na jeden, bardzo ciekawie zrealizowany wątek homoseksualny. Zajrzyj do mojego relacji z rozgrywki, w której go opisuję.

 

 

Tom Fish pytał o datę premiery i day 1 patch

Konrad Tomaszkiewicz, reżyser gry, utrzymuje znaną datę premiery – 19. maja 2015. Zapewnia, że tym razem się już ona nie zmieni. Ciekawe było to, że powiedział mi wprost, że data została przesunięta, bo gra miała dużo bugów.

Pytanie o patch w pierwszym tygodniu pozostaje póki co bez odpowiedzi. Konrad Tomaszkiewicz wyjaśnił, że jest to kwestia zmienna i zależna od tego jak wiele uda im się poprawić do dnia premiery. Innymi słowy – może być, ale nie musi. Ja stawiam, że będzie bardzo szybko ;)

Dodatkowo zapytałem twórcę o poziom dopracowania całej gry w porównaniu do dwóch obszarów, na których ja grałem przez trzy godziny. Zapewniono mnie, że jest równo. Jeśli tak, to osobiście jestem dobrej myśli. Bugi były, ale nie na tak liczne, by mogły zepsuć zabawę.

Wiedźmin 3 - zakapior

 

Łukasz Leśniak pytał o specyfikację PeCeta, na którym grałem

Komputer na jakim grałem w ustawieniach High (oprócz nich jest jeszcze tryb Ultra) to:

Skompletowanie takiego zestawu jak powyżej (bez obudowy, wiatraków itp.) to koszt około 5000 zł. Aktualne ceny poszczególnych elementów macie pod linkami.

 

Inspektor Czajnik pytał o to, jak bardzo są otwarte świat gry i walka?

Walka o tyle, że po spotkaniu kilku upiorów na zamglonym wzgórzu wokół opętanej latarni mogłem uciec do pobliskiej wioski ratując nieprzygotowaną skórę. To oczywiście w misjach pobocznych. W głównych wątkach często jesteśmy zamknięci w „rynnie”, z której nie ma ucieczki.

Świat jest podzielony na kilka regionów między którymi poruszamy się przez mapę. W każdym z nich mamy już pełną swobodę. Widziałem dwa takie regiony, leśną krainę wokół Białego Sadu stanowiącą prolog gry i nordycki archipelag Skellige. Każdy z nich na oko dawał jakieś kilkadziesiąt godzin rozgrywki i moim zdaniem mógłby spokojnie stanowić świat osobnej gry.

 

Michał Kowal, z którym nagrywam podcast Masa Kultury, pytał o to, jak tym razem Geralt straci pamięć?

Nie straci. W trzeciej części wiedźmin będzie dość silny od początku. Przykładowo – będzie miał dostępne wszystkie znaki. Później będziemy go tylko dodatkowo rozbudowywać o np. kolejne poziomy zdolności, nowe umiejętności, lepsze wersje eliksirów itp.

 

Na otwartej grupie Masa Kultury, do odwiedzenia której bardzo Was zachęcam, pytaliście o:

Adam Jaszczuk – framerate na konsolach?

Twórcy celują w stałe 30 klatek na sekundę, ale póki co na Xboxie One się to nie udało. Kilka razy podczas mojej zabawy gra mocno „zachrupała”. Do 19 maja jest jednak jeszcze trochę czasu, więc może będzie lepiej.

 

Konrad Wiśniewski – czy wymagania systemowe są uzasadnione graficznie?

I tak, i nie. Z jednej strony nie ma tu opadu szczęki. Niektóre tekstury są słabsze niżby mogły być, czasem horyzont znika zbyt szybko.

Z drugiej strony poruszamy się po otwartym świecie, bardzo szybko przeskakujemy między punktami szybkiej podróży, a na PC efekty świetlne są znakomite.

Powiem tak – gdybym nie grał w GTA V na ośmioletniej konsoli i nie widział na własne oczy jak genialnie można dopracować kod gry z otwartym światem, to powiedziałbym, że wymagania Wiedźmina są uzasadnione. Jednak grałem i wiem, że mogłoby być lepiej.

 

 

 

Na deser jeszcze kilka ciekawostek o samej grze i jej produkcji.

  • W Wiedźminie 3 usłyszycie 5000 unikalnych sekwencji dialogowych.
  • Nad gra pracuje obecnie zespół około 200 osób.
  • Gra wykorzystuje system mimiki postaci tworzony na żywo. Moim zdaniem efekt jest jednak dość słaby.
  • Największym zaskoczeniem dla twórców, według Tomaszkiewicza, był otwarty świat, który wymaga zupełnie innego podejścia do budowy misji i konstrukcji fabuły.
  • W grze będzie wiele rodzajów zadań: główne, poboczne, questy z mini grami, polowania na potwory (świetne oddają klimat Wiedźmina), krótkie sekwencje mniejsze niż questy poboczne czy zadania uaktywnianie w ciekawych miejscach na świecie (w punktach POI).
  • Zdaniem Konrada Tomaszkiewicza Wiedźmin 3, to nowy rodzaj gry RPG.

 

W drugim wpisie na temat Wiedźmina 3 prezentuję jego silne i słabe strony.