Chcecie wiedzieć ile Panasonic sprzedał plazm i co uważa za swoje największe osiągnięcia? O szczegóły pytam Macieja Pączka z polskiego oddziału Panasonic.
O tym, że Panasonic zakończy produkcję i sprzedaż plazm było wiadomo od dawna. Nie było tylko pewne kiedy to nastąpi. Teraz wiemy już, że do końca tego roku fiskalnego (a więc do końca marca 2014) Panasonic zamyka wszelkie projekty związane z technologią PDP. Czemu akurat taki termin?
W trudnym środowisku biznesowym, firma nie dostrzega tendencji ożywienia i nie widzi perspektywy na poprawę. Decyzja o zakończeniu produkcji plazm została podjęta, zatrzymano operacje na koniec tego roku fiskalnego – stąd moment ogłoszenia. Jesteśmy świadomi, że wielu konsumentów ceni telewizory plazmowe za ich unikalną jakość obrazu i rozważa ich zakup właśnie tym okresie, dopóki są jeszcze dostępne w sklepach. Wszelkie warunki gwarancji i serwisu pozostaną dla nich oczywiście utrzymane
– powiedział mi Maciej Pączka, Dyrektor Marketingu, Panasonic Marketing Europe GmbH Oddział w Polsce.
Panasonic wydał swój pierwszy model plazmowy w roku 1996. Był to 26-calowy ekran, który dopiero zwiastował to co miało nadejść w przyszłości. Zapytany o swoje największa osiągnięcia w tym sektorze producent wymienia:
- 1997 – Opracowanie pierwszego na świecie 42-calowego wyświetlacza plazmowego
- 1999 – Rozwój największych na świecie plazm (60-calowych)
- 2005 – Wydanie pierwszego na świecie 65-calowego telewizora plazmowego Full HD
- 2006 – Rozwój największych na świecie plazm Full HD (103 cali)
- 2008 – Rozwój największych na świecie plazm 4K (150 cali), opracowanie pierwszej na świecie plazmy Full HD z obsługą 3D
- 2010 – Wprowadzenie największej na świecie plazmy 4K Full HD z 3D
- 2012 – Opracowanie pierwszej na świecie 145-calowej plazmy 8K z NHK
W oficjalnych komunikatach tego nie usłyszymy, ale ważny dla rozwoju plazm Panasonica był też luty 2009 roku. To właśnie wtedy firma Pioneer ogłosiła, że kończy produkcję telewizorów (teraz firma powraca, ale w innej formie). Część technologii znanej z paneli Kuro została sprzedana Panasonicowi.
Co ciekawe, to właśnie Panasonic przyczynił się po części do zniknięcia ze sklepów paneli Kuro. Pioneery były droższe niż masowo produkowane odbiorniki Japończyków. Dzisiaj to samo spotkało Panasonica, ale ze strony masowej inwazji technologii LCD.
Jesteśmy zainteresowani rozwojem możliwości naszych modeli 4K LCD-LED i innych modeli LCD-LED (…) i DisplayPort ™ 1.2a. Panasonic pracuje również nad dalszym rozwojem technologii OLED. Firma zaprezentowała na targach IFA 2013 OLED 4K – 55-calowy prototyp. Szukamy wszelkich możliwości rozwoju i tych dwóch technologii, ale nie możemy tego szerzej komentować na tym etapie
– mówi Maciej Pączka.
Na targach IFA OLED Panasonica rzeczywiście był, ale oddalony od widzów. Koreański Samsung i LG eksponowali silniej dostępne już w sprzedaży modele konsumenckie.
Tak więc póki co rozwój telewizorów Panasonica będzie dotyczył ciekłych kryształów. Głównie Full HD, ale powoli również 4K, które jest nowym konikiem producentów.
Japońska firma już od kilku lat promuje coraz silniej swoje modele LCD. Teraz, gdy plazma przechodzi na emeryturę, będziemy o nich słyszeć regularnie. Ciekawe jak za dziesięć lat będą wyglądały wyniki sprzedaży w stosunku do plazm?
Panasonic sprzedał około 38 milionów plazm od 2001 do 2012 roku (w tym telewizory i panele)
– mówi Maciej Pączka.
Niestety producent nie podaje danych sprzedażowych konkretnych modeli, więc nie wiadomo który ze wszystkich telewizorów plazmowych Panasonica cieszył się największa popularnością. Wspomniany dyrektor marketingu w polskim oddziale dodaje jedynie, że sprzedaż plazm osiągnęła swój szczyt w roku 2008.
Co myślicie o plazmach Panasonica?